“Mind Hackers: Ο Εγκέφαλος σε Δράση”| STEAM Πεδία: Νευροεπιστήμη, Ψυχολογία, Τεχνητή Νοημοσύνη
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα από τα πιο πολύπλοκα και συναρπαστικά όργανα της φύσης: ένα σύστημα εξαιρετικής επεξεργασίας πληροφορίας, γεμάτο μνήμες, αισθήσεις, συναισθήματα και αποφάσεις. Στο «Mind Hackers: Ο Εγκέφαλος σε Δράση», τα παιδιά γίνονται μικροί εξερευνητές του νου και παρατηρούν με απλό, βιωματικό τρόπο πώς δουλεύει ο εγκέφαλος, πώς παίρνουμε αποφάσεις και ποιος είναι ο ρόλος των συναισθημάτων στη σκέψη και τη συμπεριφορά μας.
Με αφετηρία την απορία «πώς ξέρουμε τι να κάνουμε;», τα παιδιά εισάγονται σε βασικές έννοιες της νευροεπιστήμης και της γνωστικής ψυχολογίας, αναγνωρίζοντας ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί σαν ένα έξυπνο, συνεχώς εκπαιδευόμενο σύστημα. Πειραματίζονται με οπτικές ψευδαισθήσεις, συμμετέχουν σε “εργαστήρια μνήμης” και σχεδιάζουν ρομπότ που «μαθαίνουν» μέσα από εμπειρία — δίνοντας έτσι τις πρώτες τους συστηματικές σκέψεις γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη και τα όριά της σε σύγκριση με τον ανθρώπινο νου.
Η εμπειρία αυτή ενισχύει τον επιστημονικό και τεχνολογικό εγγραμματισμό, καλλιεργεί τη συνειδητότητα του εαυτού και της συμπεριφοράς μας, και προωθεί τη μεταγνωστική σκέψη, βοηθώντας τα παιδιά να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η ίδια τους η σκέψη.
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs): Στόχος 3 (Καλή Υγεία και Ευεξία), Στόχος 4 (Ποιοτική Εκπαίδευση), Στόχος 10 (Λιγότερες Ανισότητες) μέσω της καλλιέργειας ενσυναίσθησης και σεβασμού στη διαφορετικότητα του εγκεφάλου.
Session 3: “Τεχνολογία και Επιβίωση: Προϋποθέσεις για Ζωή σε Άλλους Πλανήτες” | Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, Δημιουργικότητα, Ομαδική εργασία| STEAM Πεδία: Φυσική, Βιολογία, Μαθηματικά
Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, με τη Γη να δοκιμάζεται και την τεχνολογία να εξελίσσεται με αλματώδεις ρυθμούς, η σκέψη για ζωή πέρα από τον πλανήτη μας δεν ανήκει πλέον αποκλειστικά στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Το πρόγραμμα «Τεχνολογία και Επιβίωση: Προϋποθέσεις για Ζωή σε Άλλους Πλανήτες» καλεί τους μαθητές να διερευνήσουν το ενδεχόμενο της ανθρώπινης εγκατάστασης σε άλλους κόσμους — με πρώτο σταθμό τη Σελήνη και τον Άρη.
Αφετηρία της δραστηριότητας είναι η κατανόηση του πώς λειτουργεί η ζωή σε εξωγήινα περιβάλλοντα και ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις επιβίωσης: πρόσβαση σε νερό, σταθερή πηγή ενέργειας, επαρκής ατμόσφαιρα ή προστασία από την ακτινοβολία, επεξεργασία τροφής και διαχείριση αποβλήτων. Οι μαθητές μελετούν τη ζωή των αστροναυτών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για να διατηρούνται ασφαλείς, καθώς και τα σχέδια που ήδη αναπτύσσονται για αποστολές και εγκατάσταση σε άλλους πλανήτες.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα παιδιά αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο: μέσα από διαθεματικές STEΑM δραστηριότητες, καλούνται να σχεδιάσουν τις δικές τους βιώσιμες διαπλανητικές αποικίες. Χρησιμοποιώντας απλά υλικά, μοντελοποιούν μακέτες πόλεων στον Άρη, λαμβάνοντας υπόψη τους φυσικούς κινδύνους του πλανήτη (όπως χαμηλές θερμοκρασίες, ελλιπής ατμόσφαιρα, ηλιακή ακτινοβολία, σκόνη) αλλά και τις πιθανότητες αξιοποίησης φυσικών πόρων (παγωμένο νερό, ηλιακή ενέργεια, διοξείδιο του άνθρακα για καλλιέργειες).
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs): Στόχος 3 (Καλή Υγεία), Στόχος 9 (δημιουργία υποδομών σε δύσκολα περιβάλλοντα), Στόχος 11 (σχεδιασμός βιώσιμων κοινοτήτων).
Ηλικίες: 13-15 ετών
Session 1: “Μαθηματικά στην Τέχνη: Από τον Da Vinci στη Σύγχρονη Αρχιτεκτονική” | STEAM πεδία: Μαθηματικά ,Τέχνη ,Τεχνολογία
Από τα σκίτσα του Da Vinci και τις χρυσές αναλογίες της Αναγέννησης έως τα fraktals και τον ψηφιακό σχεδιασμό του 21ου αιώνα, τα μαθηματικά αποτελούν τη σιωπηλή δομή πίσω από μερικά από τα πιο εντυπωσιακά επιτεύγματα της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Στην ενότητα «Μαθηματικά στην Τέχνη: Από τον Da Vinci στη Σύγχρονη Αρχιτεκτονική», οι μαθητές ηλικίας 13–15 ετών καλούνται να εξερευνήσουν τον κόσμο της συμμετρίας, της αναλογίας και της γεωμετρικής σύνθεσης ως κοινή γλώσσα ανάμεσα στην επιστήμη και την αισθητική. Μέσα από ανάλυση ιστορικών έργων, βιωματικές δραστηριότητες και σύγχρονες εφαρμογές, τα παιδιά ανακαλύπτουν πώς η τέχνη δεν είναι απλώς έκφραση, αλλά και μαθηματικός στοχασμός.Μέσα από τη διαδικασία του σχεδιασμού και της ανάλυσης, οι μαθητές κατανοούν πώς η μαθηματική σκέψη συμβάλλει στη δημιουργία έργων που συνδυάζουν αισθητική αρμονία με λειτουργικότητα, προσφέροντας λύσεις που είναι ταυτόχρονα πρακτικές και εμπνευσμένες.
Οι μαθητές ξεκινούν με τη διερεύνηση της «χρυσής τομής» και της ακολουθίας Fibonacci, αναλύοντας το έργο του Leonardo da Vinci και άλλων καλλιτεχνών που χρησιμοποίησαν με ακρίβεια μαθηματικές αρχές για να αποδώσουν αρμονία και αισθητική ισορροπία. Στη συνέχεια, περνούν σε σύγχρονες μορφές γεωμετρικής σκέψης, όπως τα φράκταλς και τις επαναληπτικές δομές, οι οποίες βρίσκουν εφαρμογή τόσο στην ψηφιακή τέχνη όσο και στη αρχιτεκτονική. Μέσα από παρατήρηση, σχεδιασμό και δημιουργία, οι μαθητές ανακαλύπτουν ότι τα μαθηματικά δεν είναι μόνο αφηρημένοι κανόνες, αλλά ένα εργαλείο που μας βοηθά να κατανοήσουμε την ομορφιά, τη δομή και τη λειτουργία του κόσμου γύρω μας — από τη φύση έως την αρχιτεκτονική και τον ψηφιακό σχεδιασμό.
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs): Στόχος 4 (Ποιοτική εκπαίδευση), Στόχος 9 (δημιουργία υποδομών σε δύσκολα περιβάλλοντα), Στόχος 11 (σχεδιασμός βιώσιμων κοινοτήτων).
Session 2: “Mysteries,Παγκόσμια Μυστήρια – Αινιγματικοί Προορισμοί & Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς”| STEAM πεδία: Γεωγραφία, Ιστορία, Τεχνολογία, Μαθηματικά
Η ενότητα “Mysteries” προσκαλεί τους μαθητές σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στον χρόνο και στο χώρο. Εξερευνώντας πραγματικά παγκόσμια μνημεία και τόπους φορτισμένους με μυστήριο, οι συμμετέχοντες καλούνται να γίνουν μικροί ερευνητές, ντετέκτιβ της γνώσης, και να αναζητήσουν ερμηνείες για ιστορικά, φυσικά και πολιτισμικά φαινόμενα που ακόμα και σήμερα παραμένουν αινιγματικά. Με αφετηρία μελέτες περίπτωσης όπως τα Νησιά του Πάσχα, το Τρίγωνο των Βερμούδων, το Στόουνχεντζ, η Λίμνη του Λοχ Νες, το Μάτσου Πίτσου, η μυστηριώδης εξαφάνιση της Αμέλια Έρχαρτ και ο μύθος της χαμένης Ατλαντίδας, το πρόγραμμα ανοίγει ένα παράθυρο στην έρευνα, στην υπόθεση και στη δημιουργική ερμηνεία.
Οι μαθητές αναλαμβάνουν ρόλο ερευνητών και μελετούν κάθε μυστήριο ως μια πρόκληση που απαιτεί ανάλυση, σύνθεση και φαντασία. Ξεκινώντας από την επιλογή ενός τόπου ή συμβάντος, μαθαίνουν να εντοπίζουν γεωγραφικά σημεία σε χάρτες, να συλλέγουν πληροφορίες από ποικίλες πηγές, και να σχεδιάζουν εικονικά ταξίδια εξερεύνησης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, συνδέουν τη γνώση με τη δράση: αναπτύσσουν ερευνητικά ερωτήματα, διαμορφώνουν υποθέσεις, καταγράφουν και αναλύουν δεδομένα, προτείνουν θεωρίες και κατασκευάζουν μοντέλα για να παρουσιάσουν τα ευρήματά τους στην τάξη.
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs): Στόχος 4 (Ποιοτική εκπαίδευση), Στόχος 11 (σχεδιασμός βιώσιμες πόλεις και κοινότητες). Στόχος 16 (δημοκρατική παιδεία και ειρηνική συνήπαρξη).
Session 3: “Χρόνος & Σύμπαν: Υπάρχει Παράλληλη Πραγματικότητα;”| STEAM πεδία: Φυσική, Αστρονομία, Φιλοσοφία, Τεχνολογία
Η τρίτη ενότητα “Χρόνος & Σύμπαν” προσκαλεί τους μαθητές σε ένα ταξίδι πέρα από τα όρια της κοινής εμπειρίας, στον μυστηριώδη κόσμο της σύγχρονης φυσικής. Μέσα από την εξερεύνηση εννοιών όπως η σχετικότητα του χρόνου και οι θεωρίες των παράλληλων συμπάντων, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με θεμελιώδεις επιστημονικές ερωτήσεις για τη φύση της πραγματικότητας, του χρόνου και της ύπαρξης.Οι μαθητές ξεκινούν με την εξερεύνηση βασικών εννοιών από τη θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν — όπως το ότι ο χρόνος δεν είναι απόλυτος, αλλά μπορεί να κυλά διαφορετικά ανάλογα με την ταχύτητα ή το βαρυτικό πεδίο. Στη συνέχεια εισάγονται στον κόσμο της κβαντικής φυσικής, όπου συναντούν έννοιες όπως η υπέρθεση (superposition), δηλαδή η δυνατότητα ενός σωματιδίου να βρίσκεται ταυτόχρονα σε περισσότερες από μία καταστάσεις, και η κβαντική διεμπλοκή (quantum entanglement), όπου δύο σωματίδια παραμένουν αλληλένδετα ακόμη κι αν απέχουν τεράστιες αποστάσεις. Το ταξίδι τους ολοκληρώνεται με τις θεωρίες του πολυσύμπαντος, όπου εξετάζουν την πιθανότητα ύπαρξης παράλληλων συμπάντων και εναλλακτικών εκδοχών της πραγματικότητας, θέτοντας το ερώτημα: Ποια είναι η θέση μας μέσα σε αυτό το απέραντο και μυστηριώδες κοσμικό σύνολο;
Στο πλαίσιο του προγράμματος, τα παιδιά δεν λειτουργούν απλώς ως παθητικοί αποδέκτες πληροφορίας, αλλά εμπλέκονται ενεργά: διατυπώνουν δικές τους ερωτήσεις, διαχωρίζουν την επιστημονική φαντασία από τη θεμελιωμένη θεωρία, δημιουργούν και σχεδιάζουν “πολλαπλές εκδοχές της πραγματικότητας”, μέσα από εργασίες, κόμικς, debates, σενάρια, έρευνα.
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs): Στόχος 4 (Ποιοτική εκπαίδευση), Στόχος 13 (δράσεις για το κλίμα), Στόχος 16 (δημοκρατική παιδεία και ειρηνική συνύπαρξη).