+30 2120218750
Φιλολάου 7, Γ΄ερακας
Φιλολάου 7 , Γέρακας , 15344
Γούναρη 35, Πάτρα, 26221
Η ικανότητα να παράγει κανείς πρωτότυπες, καινοτόμες ιδέες ή λύσεις που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα μοτίβα σκέψης. Η δημιουργικότητα εκδηλώνεται μέσα από την ευελιξία στη σκέψη, την πρωτοτυπία και την ικανότητα σύνθεσης νέων εννοιών, συνδυάζοντας στοιχεία με νέους, απρόβλεπτους τρόπους.
Παράδειγμα:
Ένας μαθητής που, αντί να ακολουθήσει την κλασική προσέγγιση για να φτιάξει ένα παιχνίδι με τουβλάκια, επινοεί έναν νέο τρόπο συνδυασμού των κομματιών, δημιουργώντας ένα καινοτόμο παιχνίδι με διαφορετικούς κανόνες και στόχους, που ενθουσιάζει τους φίλους του και προκαλεί το ενδιαφέρον τους.
Η ικανότητα να αντιλαμβάνεται έντονα και με αυξημένη ευαισθησία τα θέματα δικαιοσύνης και ηθικής, συχνά μέσα από μια πιο βαθιά και φιλοσοφική οπτική, που ξεπερνά τα συνηθισμένα πρότυπα και απαιτεί υψηλά πρότυπα ηθικής συμπεριφοράς.
Παράδειγμα:
Ένας μαθητής μπορεί να ενοχλείται έντονα όταν βλέπει αδικία ακόμα και σε μικρές καταστάσεις, όπως όταν κάποιος φίλος αποκλείεται από ένα παιχνίδι ή μια ομάδα χωρίς δίκαιη αιτία, και να προσπαθεί να μεσολαβήσει ζητώντας να διορθωθεί αυτή η αδικία με επιχειρήματα και επιμονή.
Η ικανότητα να αντιλαμβάνεται και να δημιουργεί χιούμορ με πρωτότυπο, ευφυή και συχνά μη συνηθισμένο τρόπο, που ξεφεύγει από τα κοινά αστεία και προκαλεί γέλιο μέσα από έξυπνες παρατηρήσεις, λογοπαίγνια ή ασυνήθιστες συνδέσεις ιδεών.
Παράδειγμα:
Ένας μαθητής μπορεί να κάνει ένα αστείο βασισμένο σε μια σύνθετη λογική ή ένα παιχνίδι λέξεων, που οι περισσότεροι συνομήλικοι του δεν καταλαβαίνουν αμέσως, αλλά οι μεγαλύτεροι ή πιο ώριμοι συνομιλητές το βρίσκουν πολύ έξυπνο και ξεκαρδιστικό.
Η ικανότητα να κατανοεί και να μοιράζεται κάποιος τα συναισθήματα και τις σκέψεις των άλλων, δείχνοντας βαθιά ευαισθησία και σεβασμό προς τις διαφορετικές εμπειρίες και ανάγκες τους. Η ενσυναίσθηση επιτρέπει τη δημιουργία ισχυρών και ουσιαστικών σχέσεων, καθώς και την υποστήριξη σε συναισθηματικά δύσκολες καταστάσεις.
Παράδειγμα:
Όταν ένας φίλος είναι στεναχωρημένος επειδή έχασε ένα αγαπημένο κατοικίδιο, ο μαθητής κατανοεί την λύπη του, τον ακούει προσεκτικά και προσπαθεί να τον παρηγορήσει με λόγια και πράξεις που δείχνουν κατανόηση και συμπαράσταση.
Ο μαθητής συχνά επιλέγει να περνά χρόνο με παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, καθώς βρίσκει πιο ενδιαφέρουσες τις συζητήσεις και τις δραστηριότητές τους. Η πνευματική του ωριμότητα και τα ευρύτερα ενδιαφέροντά του τον κάνουν να ταιριάζει καλύτερα με συνομιλητές που μπορούν να ανταποκριθούν στο επίπεδο σκέψης και έκφρασής του.
Παράδειγμα:
Στο διάλειμμα, ο μαθητής αφήνει την ομάδα των συνομηλίκων του για να συμμετάσχει σε μια παρέα μεγαλύτερων μαθητών που συζητούν για επιστημονικά πειράματα, εκφράζοντας ιδέες και ερωτήσεις που κεντρίζουν τον διάλογο.
Ο μαθητής θέτει εξαιρετικά υψηλά κριτήρια για τον εαυτό του και επιδιώκει να φέρει κάθε έργο στην πιο άρτια και ακριβή του μορφή. Δίνει ιδιαίτερη προσοχή στις λεπτομέρειες και συχνά αφιερώνει επιπλέον χρόνο για να διορθώσει ή να βελτιώσει στοιχεία, ακόμη κι αν το αποτέλεσμα είναι ήδη πολύ καλό στα μάτια των άλλων.
Παράδειγμα:
Κατά την κατασκευή μιας μακέτας, ο μαθητής ξαναδουλεύει επανειλημμένα ένα μικρό κομμάτι γιατί το χρώμα δεν ταιριάζει απόλυτα με την εικόνα που έχει στο μυαλό του, παρόλο που οι γύρω του το θεωρούν ήδη άψογο.
Ο μαθητής μπορεί να παραμένει πλήρως αφοσιωμένος σε μια δραστηριότητα για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, χωρίς να αποσπάται από εξωτερικά ερεθίσματα, ακόμα και όταν η εργασία απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια ή υπομονή.
Παράδειγμα:
Ενώ στο σαλόνι γίνεται θόρυβος από τηλεόραση και συζητήσεις, ο μαθητής συνεχίζει για ώρες να δουλεύει με προσοχή πάνω σε ένα πολύπλοκο παζλ 1.000 κομματιών, αφοσιωμένος μέχρι να το ολοκληρώσει.
Ο μαθητής μπορεί να αποθηκεύει και να ανακαλεί με ακρίβεια μεγάλο όγκο πληροφοριών, ακόμη και μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα, και να τις χρησιμοποιεί δημιουργικά σε νέες καταστάσεις.
Παράδειγμα:
Κατά τη διάρκεια μιας εκδρομής, ο μαθητής αναγνωρίζει αμέσως ένα σπάνιο φυτό που είχε δει σε ένα ντοκιμαντέρ πριν από χρόνια και περιγράφει λεπτομερώς το όνομά του, τον βιότοπό του και ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την καλλιέργειά του.
Ο μαθητής δείχνει αδιάκοπη ανάγκη για κατανόηση και ανακάλυψη, διατυπώνοντας πρωτότυπες και σε βάθος ερωτήσεις, ενώ αναζητά συνδέσεις και εξηγήσεις πέρα από τις προφανείς.
Παράδειγμα: Κατά τη διάρκεια μαθήματος για το ηλιακό σύστημα, ο μαθητής δεν περιορίζεται στο να ρωτήσει «πόσοι πλανήτες υπάρχουν», αλλά συνεχίζει με ερωτήματα όπως: «Αν ένας πλανήτης βρισκόταν πιο κοντά στον ήλιο από τον Ερμή, πώς θα επηρέαζε αυτό τη βαρύτητα και την ατμόσφαιρά του;».
Πλούσιο λεξιλόγιο
Παράδειγμα: Το παιδί λέει λέξεις όπως «εκθαμβωτικός», «αναλυτικός», «αβίαστα» — όχι μόνο συχνά, αλλά και σε σωστό πλαίσιο προτάσεων. Μπορεί να χρησιμοποιεί πολύ συγκεκριμένες λέξεις όταν αναφέρεται σε συναισθήματα, όπως «ανησυχία», «εξαφάνισμα», «ευθύνη».
Η Επιστήμη πίσω από τα Video Games
Ηλικίες: 10–16 | Πεδίο: STEAM (Πληροφορική – Ψυχολογία – Τεχνολογία – Τέχνη)
Μπορεί τα video games να φαίνονται διασκέδαση και φαντασία, όμως πίσω από κάθε παιχνίδι κρύβεται ένας ολόκληρος κόσμος επιστημονικής γνώσης, τεχνολογίας και ανθρώπινης ψυχολογίας. Σε αυτό το πρόγραμμα, οι μαθητές ανακαλύπτουν τις βασικές αρχές του σχεδιασμού παιχνιδιών και πώς λειτουργεί ο ανθρώπινος νους όταν παίζει: από τα χρώματα που προκαλούν συναισθήματα, μέχρι τη μουσική που αυξάνει την ένταση ή την αίσθηση ανταμοιβής που κρατά τον παίκτη ενεργό. Εξερευνούν τη σύνδεση μεταξύ αφηγηματικής δομής και σχεδιασμού επιπέδων, μελετούν τις μηχανές φυσικής και κίνησης, και αναλύουν πώς τα γραφικά και οι ήχοι επηρεάζουν τη συμπεριφορά μας.
Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και χρήση φιλικών εργαλείων προγραμματισμού, τα παιδιά σχεδιάζουν και υλοποιούν το δικό τους mini-game, ενώ συνεργάζονται για την επίλυση δημιουργικών και τεχνικών προκλήσεων. Το εργαστήριο ενισχύει την ψηφιακή παιδεία, την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας, αλλά και την καλλιέργεια της καινοτομίας και της κριτικής σκέψης, δίνοντας στα παιδιά έναν νέο τρόπο να δουν τον κόσμο των παιχνιδιών: όχι μόνο ως παίκτες, αλλά και ως δημιουργοί.
Η δράση συνδέεται με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης:
SDG 4 – Ποιοτική Εκπαίδευση, μέσω της εισαγωγής σε ψηφιακές και δημιουργικές δεξιότητες.
SDG 8 – Αξιοπρεπής Εργασία και Οικονομική Ανάπτυξη, με την ενίσχυση δεξιοτήτων που σχετίζονται με σύγχρονες τεχνολογικές καριέρες.
Το Minecraft Education είναι η εκπαιδευτική έκδοση του πιο δημοφιλούς παιχνιδιού σε όλο τον κόσμο. Μέσα από ένα Game Based περιβάλλον οι μαθητές μελετούν μαθήματα, όπως Μαθηματικά, Ιστορία, Φυσική, Προγραμματισμό, κ.α. Οι μαθητές προσελκύονται από το Minecraft Education, μιας και έχουν την δυνατότητα να δημιουργήσουν σε ένα πολύχρωμο περιβάλλον, με λίγους και απλούς κανόνες. Χτίζουν τους δικούς τους ασφαλείς χώρους, γεγονός το οποίο τους ενθαρρύνει να περιηγηθούν στον “έξω” κόσμο και να ρισκάρουν. Βιώνουν την εμπειρία της περιπέτειας και την ελευθερία της ανακάλυψης. Project “My Sustainable city and Landmarks”
Οι μαθητές, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους και αξιοποιώντας την λειτουργία τάξης (ομαδική εργασία) στο Minecraft Education, θα αποτυπώσουν ένα σημείο αναφοράς της πόλης τους όπως: ιστορικά κτίρια, μοναστήρια, εκκλησίες κ.λπ. ή Σύγχρονες κατασκευές όπως επαγγελματικά κτίρια. Έπειτα θα προτείνουν πώς αυτά τα κτίρια θα μπορούσαν να είναι πιο βιώσιμα με πράσινες πηγές ενέργειας.
Καλωσόρισμα του Διευθυντή, Δρ. Γεώργιου Βεκίνη
«H αρχή της σοφίας είναι η αναζήτηση.» Σωκράτης
Κάθε χαρισματικός νους αξίζει ένα χώρο όπου η περιέργεια καλλιεργείται, οι δυνατότητες απελευθερώνονται και τα όνειρα παίρνουν φωτιά.
Στο GATE Center πιστεύουμε ότι οι χαρισματικοί και ταλαντούχοι μαθητές δεν ορίζονται απλώς από τις ικανότητές τους, αλλά από τη βαθιά τους επιθυμία να εξερευνούν, να αμφισβητούν και να δημιουργούν. Η αποστολή μας είναι να προσφέρουμε ένα μοναδικό μαθησιακό περιβάλλον, όπου τα νεαρά μυαλά προκαλούνται, εμπνέονται και υποστηρίζονται για να ξεπεράσουν τα συμβατικά όρια.
Στο GATE Center, δεν διδάσκουμε απλώς. Καθοδηγούμε, εμπνέουμε, συνοδεύουμε κάθε μαθητή στο ταξίδι της ανακάλυψης — είτε στις επιστήμες, την τεχνολογία, τις τέχνες ή την έρευνα. Όλοι οι μεγάλοι επιστήμονες άρχισαν με τη ματιά τους στο θαύμα της φύσης, και έφτασαν ψηλά υπό την καθοδήγηση ενός μέντορα που τους ενέπνευσε. Αυτό είναι και ο δικός μας στόχος.
Με μια ομάδα εκπαιδευτικών, μεντόρων και εξεχόντων επιστημόνων που μοιράζονται το ίδιο όραμα, το GATE Center συνδυάζει τη σύγχρονη μάθηση, την ηθική καθοδήγηση και μια ζωντανή κοινότητα στοχαστών, δημιουργών και καινοτόμων.
Σας προσκαλώ να γνωρίσετε τα προγράμματά μας, τους ανθρώπους μας και να γίνετε μέλος ενός κέντρου που έχει ως αποστολή την ανάπτυξη, την αριστεία και το μέλλον κάθε χαρισματικού μαθητή.
Καλωσορίσατε σε έναν χώρο όπου το ταλέντο συναντά την ευκαιρία.
Καλωσορίσατε στο GATE Center.
«Η μεγαλύτερη επιτυχία του δασκάλου είναι η αφύπνιση της ευχαρίστησης για τη δημιουργία και την απόκτηση γνώσης» Albert Einstein
Δρ. Γεώργιος Βεκίνης, Διευθυντής, GATE Center
Ομότιμος Διευθυντής Ερευνών, πρώην Διευθυντής Εκπαίδευσης, ΕΚΕΦΕ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ
Ρίξτε μια ματιά γύρω σας: τα ηλεκτρονικά και ιδίως οι υπολογιστές έχουν διεισδύσει παντού στη ζωή μας. Τα κινητά, τα laser τα drones, έως και τα τρένα και τα αεροπλάνα τα πάντα βασίζονται σε κάποιον υπολογιστή. Και όλοι ξέρουμε ότι η βάση των υπολογιστών είναι το τρανσίστορ. Αλλά ποιοι είναι οι φυσικοί νόμοι που διέπουν τα τρανσιστορ; Με μια λέξη, Κβαντομηχανική! (ή καλύτερα η Κβαντική Φυσική). Η επιστήμη που “δεν καταλαβαίνει κανείς” αλλά έχει περάσει με άριστα όλες τις δοκιμασίες που της έχουμε ρίξει!
Μαζί θα κοιτάξουμε και θα μελετήσουμε πως ανακαλύφθηκαν οι βάσεις και οι νόμοι της κβαντομηχανικής και πως σταδιακά αναπτύχθηκαν τα μαθηματικά που μας επιτρέψανε να εφεύρουμε όλες τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούμε. Θα ανατρέξουμε στις συζητήσεις και διλήμματα των μεγάλων φυσικών του 20ου αιώνα που ανάπτυξαν την επιστήμη της κβαντομηχανικής όπως ο Planck, o Einstein, o de Broglie, o Bohr, ο Dirac, o Heisenberg, o Schrodinger, o Feinman και πολλοί άλλοι. Και θα συζητήσουμε και θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τα μεγάλα, αναπάντητα ερωτήματα της Κβαντομηχανικής, αλλά και το μέλλον της πιο σημαντικής αυτής επιστήμης.
Τα παιδιά σε ομάδες θα ερευνήσουν και θα μελετήσουν τις πολλές πτυχές της Κβαντομηχανικής και θα διεξάγουν πειράματα με ηλεκτρονικά, με laser, με διάφορους αισθητήρες, κ.α. για να κατανοήσουν τα μυστικά της Κβαντομηχανικής. Θα είναι ελεύθερα να εκφέρουν τη δική τους γνώμη για το πως εξηγούνται τα διάφορα φαινόμενα που διέπουν την επιστήμη αυτή και στο τέλος θα παρουσιάσουν τις ιδέες τους και τα αποτελέσματά τους.
Το Human Performance Lab είναι ένα καινοτόμο βιωματικό πρόγραμμα στόχος του οποίου είναι η ενίσχυση προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών μέσω του θεάτρου και των τεχνών. Το εργαστήριο βοηθά τα παιδιά να εξασκήσουν την ενεργητική ακρόαση, να αναλάβουν πρωτοβουλίες και δράσεις,να αποδεχτούν τις διαφορετικές ανάγκες των άλλων, να κινητοποιηθούν συναισθηματικά, να συνδέσουν την εξωτερική εμπειρία με την εσωτερική συναισθηματική εμπειρία και έτσι να αφομοιωθεί η νέα γνώση.
Εστιάζουμε στην ενδυνάμωση των παρακάτω δεξιοτήτων:
• Διαμόρφωση και σεβασμού κανόνων
• Επικοινωνίας
• Συνεργασίας και θετικής αλληλεπίδρασης
• Αναγνώρισης & έκφρασης συναισθημάτων
(π.χ. διαχείριση θυμού & άγχους)
• Αυτοεκτίμησης
• Διαχείρισης συγκρούσεων
• Καλλιέργεια ενσυναίσθησης
• Αναγνώριση και αξιοποίηση προσωπικών και κοινωνικών αποθεμάτων με στόχο την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Για πολλά χρόνια, η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος γινόταν σχεδόν αποκλειστικά με καύση
ορυκτών καυσίμων (άνθρακα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο) που δυστυχώς μολύνουν το
πεεριβάλλον με καυσαέρια και καπνούς. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα καταλάβαμε ότι το διοξείδιο
του άνθρακα που παράγεται από την καύση (και από μηχανές εσωτερικής καύσης κ.α.) αλλά και το
μεθάνιο του φυσικού αερίου επηρεάζουν πολύ σημαντικά το κλίμα και έχουν οδηγήσει σε
αποστεθεροποίηση του κλίματος σχεδόν παντού στον πλανήτη μας.
Η καλύτερη λύση είναι η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος με ήπιους τρόπους που δεν επηρεάζουν
το περιβάλλον και το κλίμα. Αυτοί οι τρόποι υπάρχουν ήδη και επεκτείνονται συνεχώς: αιολική
ενέργεια που παράγει ηλεκτρικό ρεύμα με ανεμογεννήτριες, υδροηλεκτρικοί σταθμοί όπου η
βαρυτική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική και βέβαια οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί όπου η
ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία του ήλιου μετατρέπεται απευθείας σε ηλεκτρική.
Τα παιδιά σε ομάδες θα ερευνήσουν, θα μελετήσουν και θα μάθουν τις λεπτομέρειες των
διαφόρων ήπιων μορφών παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, μαζί με νέες μορφές όπως
θερμοηλεκτρισμός, φωτοθερμοηλεκτρισμός κ.α. καθώς και τρόπους αποθήκευσης ενέργειας. Θα
διεξάγουν πειράματα με μοντέλα και στο τέλος θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματά τους για να
δείξουν την κατανόηση τους.
Πόσο μικρό είναι ένα μικρόβιο; Ένας ιός; Ένα μόριο νερού ή αέρα; Όλα αυτά και πολλά άλλα
μικροσκοπικά σωματίδια γύρω μας είναι αόρατα σε μάς γιατί είναι μικρότερα από ότι μπορεί να δει
το ανθρώπινο μάτι. Ένα μικρόβιο με μέγεθος 1μm (1 μικρόμετρο = 0.001mm, χιλιοστό του
χιλιοστού) φαίνεται τεράστιο μπροστά σε έναν ιό (0.05μm) που είναι τεράστιο μπροστά σε ένα
μόριο (περίπου 1nm (1 νανόμετρο = 0.001μm). Αλλά όλα αυτά τα αόρατα για μας είναι πανταχού
παρόντα και επηρεάζουν τη ζωή μας θετικά ή αρνητικά. Και δεν είναι μόνο τα φυσικά
νανοσωματίδια, αλλά και πάρα πολλά τεχνητά που βρίσκονται γύρω μας.
Τώρα πια πολλά τεχνολογικά επιτεύγματα βασίζονται σε τέτοια μικροσυστήματα που δεν
μπορούμε να τα δούμε. Οι υπολογιστές μας και τα τηλέφωνα μας δουλεύουν με «τσιπ» που
περιέχουν δισεκατομμύρια τρανσίστορ, το κάθε ένα με μέγεθος μερικών nm. Το ίδιο και τα
φωτοβολταικά panel, τα λοσιόν μαυρίσματος, οι νέες βαφές αυτοκινήτων και τοίχων και πολλά
άλλα υλικά και μηχανήματα περιέχουν νανοσωματίδια ή αποτελούνται από νανοδομές. Στο
πρόγραμμα αυτό τα παιδιά θα μελετήσουν τις νανοδομές αυτές και θα μάθουν για τις ιδιότητές
τους και πως επηρεάζουν τη ζωή μας.
Τα παιδιά σε ομάδες θα ερευνήσουν και θα πειραματιστούν είτε με μοντέλα να νοδομών είτε με
πραγματικές νανοδομές για να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά τους και πως αλλάζουν μειώνοντας
τις διαστάσεις τους. Επίσης θα διεξάγουν πειράματα με φωτοβολταικά, με θερμοηλεκτρικά και
άλλα συστήματα που κατασκευάζονται με νανοδομές. Στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά θα
παρουσίασουν τα αποτελέσματά τους για να δείξουν την κατανόησή τους.
Η Πυθαγόρια σχολή ήταν γνωστή για τις έρευνες που διεξήγαν για τη συσχέτηση μεταξύ
μαθηματικών και μουσικής. Αλλά και ο Louis Carroll με το πασίγνωστο βιβλίο του «Η Αλίκη στη
Χώρα των Θαυμάτων» χρησιμοποιεί τη «τρελλή» ιστορία της Αλίκης ως ένα όχημα για να μας
μεταφέρει στις πιο ενδιαφέρουσες και άγνωστες πτυχές των μαθηματικών. Και βέβαια ο Picasso και
ο Escher με τον Κυβισμό και τις επαναλαμβανόμενες ψηφίδες αντίστοιχα κατάφεραν να δείξουν ότι
τα μαθηματικά δεν είναι μόνο αριθμοί και γεωμετρία αλλά κάτι ζωντανό και ανθρώπινο. Το
πρόγραμμα αυτό θα δείξει στα παιδιά τα κρυφά μαθηματικά στη μουσική, στη λογοτεχνία και στην
τέχνη και τα παιδιά θα αναπτύξουν την κριτική σκέψη για να αναγνωρίσουν μαθηματικά σε πολλά
άλλα έργα τέχνης.
Τα παιδιά σε ομάδες θα ερευνήσουν και θα μελετήσουν διάφορα έργα μουσικής και τέχνης και θα
αναπτύξουν αναλυτική σκέψη για να κατανοήσουν τα κρυφά μαθηματικά σε εικόνες που βλέπουμε
καθημερινά. Θα φτιάξουν μαθηματικές «ψηφίδες» και κυβικά έργα και θα παρουσιάσουν τα
αποτελέσματα τους στο τέλος του προγράμματος.
Η επιστήμη των προσομοιώσεων έχει αναπτυχθεί με βάση την εφαρμογή των νόμων της φυσικής
(βαρύτητα, κίνηση ανέμου, κίνηση ανθρώπων και ζώων, κίνηση φυτών, κ.α.) σε υπολογιστικό
περιβάλλον έτσι ώστε τα σημερινά συστήματα ανταγωνίζονται ακόμα και πραγματικά video της
φύσης. Η βιομηχανία και επιστήμη παιχνιδιών e-gaming είναι πλέον τεράστια και αναπτύσσεται
συνεχώς. Η χρήση συστημάτων εικονικής πραγματικότητας (VR) αυξάνει ακόμα περισσότερο την
ρεαλιστικότητα των παιχνιδιών.
Αλλά ψηφιακές προσομοιώσεις χρησιμοποιούνται επίσης ευρέως στην έρευνα και στη βιομηχανία
για τη διεξαγωγή virtual πειραμάτων και μέτρηση χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων υλικών και
συστημάτων χωρίς την ανάγκη διεξαγωγής μεγάλου αριθμού ακριβών πειραμάτων στο εργαστήριο.
Τέλος η ανάπτυξη νέων δημιουργικών συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και συστημάτων
συνεννόησης με φυσικό τρόπο μας έχει φέρει ακόμα πιο κοντά στον κόσμο όπου ο άνθρωπος και οι
υπολογιστές θα είναι στενά συνδεδεμένοι.
Τα παιδιά σε ομάδες θα διερευνήσουν και θα μελετήσουν τους τρόπους με τους οποίους
δημιουργούνται οι προσομοιώσεις και θα διενεργήσουν πειράματα σε ειδικά υπολογιστικά
συστήματα. Επίσης θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν VR και AI καθώς και να
προγραμματίσουν διάφορα συστήματα, ανάλογα με την ηλικία. Στο τέλος του προγράμματος θα
παρουσιάσουν την έρευνά τους με σκοπό τη συζήτηση και ανάλυση.
Ενώ η Αρχαιολογία ανακαλύπτει και εκθέτει αρχαία αντικείμενα, βωμούς, ναούς κ.α., η
Αρχαιομετρία καταγράφει λεπτομερώς την αρχαία τεχνολογία και επιστήμη ώστε να κατανοήσουμε
το επιστημονικό και τεχνολογικό επίπεδο των αρχαίων. Οι δύο επιστήμες αυτές συνεργάζονται
πολύ στενά και έτσι τώρα ξέρουμε, και θα συζητήσουμε, πως ακριβώς οι αρχαίοι κατεργάζονταν
τον πηλό, τα γυαλιά, την πέτρα, τα μέταλλα και άλλα υλικά καθώς και τις ιδιότητές τους. Θα
συζητήσουμε επίσης για τις προηγμένες μεθόδους φυσικής και χημείας που χρησιμοποιούνται για
την ανακάλυψη της προέλευσης των διαφόρων αντικειμένων και πρώτων υλών και βεβαίως τα
δίκτυα συνεργασιών μεταξύ των αρχαίων πόλεων. Επίσης θα μελετηθεί η γεωμετρία και ο τρόπος
παρασκευής των διαφόρων αμφορέων και άλλων δοχείων για να κατανοηθεί καλύτερα η
βελτιστοποίηση των για κάθε χρήση.
Τα παιδιά σε ομάδες θα διεξάγουν έρευνα σε πολλά από τα θέματα αυτά και θα παράξουν
κεραμικά αντικείμενα (προσομοίωση αρχαίων) που θα ψηθούν σε κλιβάνους σε ερευνητικό
εργαστήριο και θα μετρήσουν τις ιδιότητες τους. Επίσης θα διεξάγουν έρευνα με ψηφιακά οπτικά
μικροσκόπια και ενδεχομένως και σε ηλεκτρονικό μικροσκόπιο όπου θα μελετηθούν οι
διαφορετικές δομές των αρχαίων υλικών και στο τέλος του προγράμματος θα παρουσιάσουν τα
αποτελέσματά τους με νέες ιδέες και προτάσεις.
Θα μελετήσουμε τα κλασικά και νέα επιτεύγματα και εργαλεία που χρησιμοποιούν οι
ιατροδικαστικοί επιστήμονες για να διαλευκάνουν εγκλήματα και ατυχήματα. Θα συζητήσουμε για
δακτυλικά αποτυπώματα, εξαγωγή και ανάλυση DNA, κυτταρικές δομές και δομές τριχών, τύπους
αίματος, ειδικά σημάδια στον τόπο του εγκλήματος, φωσφορισμός υλικών με υπεριώδη
ακτινοβολία (UV) και πολλά άλλα.
Τα παιδιά σε ομάδες θα διεξάγουν έρευνα σε βάθος και πειράματα σε πολλά από αυτά τα θέματα
με χρήση ψηφιακών μικροσκοπίων, ειδικών κιτ δακτυλικών αποτυπωμάτων, αντίγραφα
αποτυπωμάτων με γύψο, φακούς UV και άλλα. Θα υπάρχει εκπαιδευτική προσομοίωση
εγκλημάτων και στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματα τους.
Η ιατρική επιστήμη έχει κάνει τεράστια βήματα και «θαύματα» τα τελευταία χρόνια και τα παιδιά
θα μελετήσουν και θα συζητήσουν τα μεγάλα επιτεύγματα και τις ανακαλύψεις όπως τη
διαλεύκανση των λεπτομερειών του ανθρώπινου DNA και του RNA, την ακριβή λειτουργία του
κύτταρου με τις διάφορες μικροδομές του (μιτοχόνδρια, ριβοσωμάτια, κ.α.), τη ηλεκτρομαγνητική
λειτουργία των νευρώνων και πολλά άλλα. Με βάση τις γνώσεις μας για τον οργανισμό μας θα
προχωρήσουμε σε μελέτη των νέων ιατρικών εφαρμογών και τεχνικών όπως επιδιόρθωση DNA με
CRISPR, ρομποτική χειρουργική, τεχνικές mRNA, νανοιατρική, μείωση ζαχάρου, σημασία
ηλεκτρολυτών και βιταμινών και πολλά άλλα, σύμφωνα πάντα με την ηλικία των παιδιών.
Τα παιδιά σε ομάδες θα διεξάγουν έρευνα για πολλά από τα θέματα αυτά και επίσης απλά
πειράματα πίεσης του αίματος, θερμοκρασίας σώματος, παλμών, οξυγόνωσης του αίματος,
οφθαλμικών δομών και πολλά άλλα, σε σχέση με συγκεκριμένες συνθήκες περιβάλλοντος. Στο
τέλος του προγράμματος τα παιδιά θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των μελετών και των
πειραμάτων τους και θα προσφέρουν εξηγήσεις και νέες ιδέες.
Μέσα από μαγευτικές αστρονομικές φωτογραφίες και νέες επιστημονικές θεωρίες θα δούμε και θα
μελετήσουμε τις πολλές και σημαντικές ανακαλύψεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια που μας
έχουν βοηθήσει να κατανοήσουμε τη Μεγάλη Έκρηξη πριν 13.8δις. χρόνια καθώς και τη δημιουργία
και εξέλιξη των άστρων και των γαλαξιών και την διαστολή του σύμπαντος. Τα μεγαλύτερα παιδιά
θα μελετήσουν τις συνταρακτικές συνέπειες της Ειδικής Θεωρίας αλλά και της Γενικής Θεωρίας του
Αϊνστάιν για τη βαρύτητα αλλά και τις σημαντικές ανακαλύψεις για την επιτάχυνση της διαστολής,
για τα Άστρα Νετρονίων και τις Μαύρες Οπές.
Τα παιδιά σε ομάδες θα ερευνήσουν σε κατάλληλο βάθος (σύμφωνα με την ηλικία τους) πολλά από
τα θέματα αυτά όπως η γένεση και πορεία του σύμπαντος, η γένεση και πορεία των άστρων και των
γαλαξιών (όπως ο δικός μας Ήλιος και ο Γαλαξίας μας), τα άστρα νετρωνίων και τις Μαύρες Οπές
αλλά και το τέλος του Σύμπαντος σε πολλά δισεκατομμύρια χρόνια και θα παρουσιάσουν τα
αποτελέσματά τους στο τέλος του προγράμματος με συζήτηση και νέες ιδέες.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, με τη Γη να δοκιμάζεται και την τεχνολογία να εξελίσσεται με αλματώδεις ρυθμούς, η σκέψη για ζωή πέρα από τον πλανήτη μας δεν ανήκει πλέον αποκλειστικά στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Το πρόγραμμα «Τεχνολογία και Επιβίωση: Προϋποθέσεις για Ζωή σε Άλλους Πλανήτες» καλεί τους μαθητές να διερευνήσουν το ενδεχόμενο της ανθρώπινης εγκατάστασης σε άλλους κόσμους — με πρώτο σταθμό τη Σελήνη και τον Άρη.
Αφετηρία της δραστηριότητας είναι η κατανόηση του πώς λειτουργεί η ζωή σε εξωγήινα περιβάλλοντα και ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις επιβίωσης: πρόσβαση σε νερό, σταθερή πηγή ενέργειας, επαρκής ατμόσφαιρα ή προστασία από την ακτινοβολία, επεξεργασία τροφής και διαχείριση αποβλήτων. Οι μαθητές μελετούν τη ζωή των αστροναυτών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για να διατηρούνται ασφαλείς, καθώς και τα σχέδια που ήδη αναπτύσσονται για αποστολές και εγκατάσταση σε άλλους πλανήτες.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα παιδιά αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο: μέσα από διαθεματικές STEΑM δραστηριότητες, καλούνται να σχεδιάσουν τις δικές τους βιώσιμες διαπλανητικές αποικίες. Χρησιμοποιώντας απλά υλικά, μοντελοποιούν μακέτες πόλεων στον Άρη, λαμβάνοντας υπόψη τους φυσικούς κινδύνους του πλανήτη (όπως χαμηλές θερμοκρασίες, ελλιπής ατμόσφαιρα, ηλιακή ακτινοβολία, σκόνη) αλλά και τις πιθανότητες αξιοποίησης φυσικών πόρων (παγωμένο νερό, ηλιακή ενέργεια, διοξείδιο του άνθρακα για καλλιέργειες).
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Τα παιδιά, κατανοούν τη σημασία της ποιοτικής εκπαίδευσης και του επιστημονικού αλφαβητισμού (SDG 4),εξοικειώνονται με την έννοια της καινοτομίας και της τεχνολογίας για τη δημιουργία υποδομών σε δύσκολα περιβάλλοντα (SDG 9),αντιλαμβάνονται τις αρχές σχεδιασμού βιώσιμων κοινοτήτων (SDG 11),αναπτύσσουν συνείδηση για την προστασία του περιβάλλοντος (SDG 13).
Η δραστηριότητα χτίζει γέφυρες μεταξύ φαντασίας και γνώσης, μεταξύ επιστημονικής παρατήρησης και δημιουργικής επίλυσης. Στο τέλος της εμπειρίας, οι μαθητές δεν έχουν απλώς «παίξει με το διάστημα»· έχουν αναλογιστεί σε βάθος τι σημαίνει να χτίζεις ζωή εκεί που δεν υπάρχει, και, πάνω απ’ όλα, τι αξία έχει η φροντίδα για τον μοναδικό, φιλόξενο πλανήτη που ήδη έχουμε: τη Γη.
ΚΚ
Ανθρώπινη εξερεύνηση του Διαστήματος: η ζωή ενός αστροναύτη στο Διαστημικό Σταθμό,
στη Σελήνη και στον Άρη (10-12 και 13-16ετών)
Θα συζητήσουμε σε βάθος για τη ζωή ενός αστροναύτη που είναι εξαιρετικά επικίνδυνη αλλά και
συναρπαστική. Από τη μια πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός λόγω της έλλειψης οξυγόνου και
βαρύτητας καθώς και εξαιρετικά χαμηλών θερμοκρασιών και κοσμικών ακτινών και από την άλλη
διεξάγει συνεχώς πολύ ενδιαφέροντα πειράματα για λογαριασμό ερευνητικών ομάδων στη Γη.
Τα παιδιά θα διεξάγουν συστηματικά πειράματα και δραστηριότητες σε κενό αέρος, πίεση ατμών,
και σε διάφορες συνθήκες βαρύτητας αλλά και σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και θα μελετήσουν
πως συμπεριφέρονται τα υλικά στις συνθήκες που υπάρχουν στο διάστημα, στη Σελήνη και στον
Άρη, σύμφωνα με την ηλικία τους.
Όλα τα παιδιά σε ομάδες θα παρουσιάσουν τα ευρήματα τους στο τέλος του προγράμματος και θα
προσφέρουν νέες ιδέες για λύσεις για τις δυσκολίες της ζωής στο διάστημα.
“Mind Hackers: Ο Εγκέφαλος σε Δράση”| STEAM Πεδία: Νευροεπιστήμη, Ψυχολογία, Τεχνητή Νοημοσύνη
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα από τα πιο πολύπλοκα και συναρπαστικά όργανα της φύσης: ένα σύστημα εξαιρετικής επεξεργασίας πληροφορίας, γεμάτο μνήμες, αισθήσεις, συναισθήματα και αποφάσεις. Στο «Mind Hackers: Ο Εγκέφαλος σε Δράση», τα παιδιά γίνονται μικροί εξερευνητές του νου και παρατηρούν με απλό, βιωματικό τρόπο πώς δουλεύει ο εγκέφαλος, πώς παίρνουμε αποφάσεις και ποιος είναι ο ρόλος των συναισθημάτων στη σκέψη και τη συμπεριφορά μας.
Με αφετηρία την απορία «πώς ξέρουμε τι να κάνουμε;», τα παιδιά εισάγονται σε βασικές έννοιες της νευροεπιστήμης και της γνωστικής ψυχολογίας, αναγνωρίζοντας ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί σαν ένα έξυπνο, συνεχώς εκπαιδευόμενο σύστημα. Πειραματίζονται με οπτικές ψευδαισθήσεις, συμμετέχουν σε “εργαστήρια μνήμης” και σχεδιάζουν ρομπότ που «μαθαίνουν» μέσα από εμπειρία — δίνοντας έτσι τις πρώτες τους συστηματικές σκέψεις γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη και τα όριά της σε σύγκριση με τον ανθρώπινο νου.
Η εμπειρία αυτή ενισχύει τον επιστημονικό και τεχνολογικό εγγραμματισμό, καλλιεργεί τη συνειδητότητα του εαυτού και της συμπεριφοράς μας, και προωθεί τη μεταγνωστική σκέψη, βοηθώντας τα παιδιά να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η ίδια τους η σκέψη.
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs):
Το public speaking ή αλλιώς η δημόσια ομιλία είναι η ικανότητα να μιλάς μπροστά σε ένα κοινό με αυτοπεποίθηση και σαφήνεια.
Για τα παιδιά και τους εφήβους ηλικίας 9-17 ετών, το public speaking μπορεί να φαίνεται δύσκολο ή τρομακτικό στην αρχή, αλλά είναι μια πολύτιμη δεξιότητα που μπορεί να τα βοηθήσει σε πολλές πτυχές της ζωής τους.
Η εκμάθηση της δημόσιας ομιλίας βοηθά τα παιδιά να:
Χτίζουν αυτοπεποίθηση: Όταν μιλούν μπροστά σε άλλους, μαθαίνουν να ξεπερνούν το άγχος και την ντροπή.
Επικοινωνούν καλύτερα: Αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους στο να εκφράζονται με σαφήνεια, λογική και ακρίβεια.
Οργανώνουν τη σκέψη τους: Μαθαίνουν να δομούν τον λόγο τους και να παρουσιάζουν τις ιδέες τους με λογική σειρά.
Ακούν και συνεργάζονται: Μέσα από τις ασκήσεις και τις παρουσιάσεις, μαθαίνουν επίσης πώς να ακούν και να δέχονται τις ιδέες των άλλων.
Τι περιλαμβάνει η εκμάθηση του Public Speaking;
Ανάπτυξη αυτοπεποίθησης: Μέσα από μικρές παρουσιάσεις και παιχνίδια ρόλων, τα παιδιά εξοικειώνονται με το να μιλούν σε κοινό.
Εξάσκηση στις εκφράσεις του σώματος: Η στάση του σώματος, οι κινήσεις των χεριών και η επαφή με τα μάτια είναι όλα στοιχεία που μαθαίνουν για να ενισχύσουν τον λόγο τους.
Κατανόηση του κοινού: Μαθαίνουν πώς να διαμορφώνουν την ομιλία τους ανάλογα με το κοινό στο οποίο απευθύνονται.
Εργασία στη φωνή και την άρθρωση: Μέσα από ασκήσεις για τον έλεγχο της φωνής, τη σωστή άρθρωση και τον ρυθμό του λόγου, καταφέρνουν να κάνουν τον λόγο τους πιο ξεκάθαρο.
Επίλυση άγχους: Με τεχνικές αναπνοής και διαχείρισης άγχους, τα παιδιά μαθαίνουν πώς να χαλαρώνουν πριν από μια παρουσίαση.
Το public speaking βοηθάει τα παιδιά να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με άνεση και σαφήνεια, όχι μόνο στο σχολείο αλλά και σε κάθε πτυχή της ζωής τους!
“Ένα περιβάλλον όπου η δημιουργικότητα και η έκφραση είναι προτεραιότητες”
Το πρόγραμμα SIG (Special Interest Group) για Γονείς στις Τέχνες απευθύνεται σε γονείς χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών που έχουν έντονη κλίση και ενδιαφέρον στις τέχνες ή αναζητούν τρόπους έκφρασης. Εστιάζει στην εκπαίδευση των γονέων ώστε να κατανοήσουν καλύτερα τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών τους και να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα, την αυτοέκφραση και την αυτοπεποίθησή τους μέσα από καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
Μέσα από το SIG ARTS επιτυγχάνουμε:
Ενίσχυση του Δεσμού Γονέα-Παιδιού
Ενθάρρυνση της Δημιουργικότητας
Δημιουργία Θετικού Περιβάλλοντος
Δημιουργία στιγμών χαράς και συνεργασίας
Η τέχνη γίνεται εργαλείο για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις και το άγχος.
Το SIG για Γονείς “ARTS” , δεν είναι απλώς μια εκπαιδευτική εμπειρία. Είναι ένα ταξίδι καλλιτεχνικής ανακάλυψης, που όχι μόνο στηρίζει τα χαρισματικά παιδιά αλλά εμπνέει και τους γονείς να συμμετέχουν ενεργά στη δημιουργική πορεία των παιδιών τους.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Χαρισματικών μαθητών καθώς και η ασύγχρονη ανάπτυξη που παρουσιάζουν, κατα την οποία οι προηγμένες λειτουργίες και η αυξημένη ευαισθησία δημιουργούν εσωτερικές εμπειρίες οι οποίες είναι ποιοτικά πολύ διαφορετικές από εκείνες που εμφανίζουν τα παιδιά του τυπικού πληθυσμού, αποτελεί αναγκαιότητα της ύπαρξης ευέλικτων και εμπλουτισμένων Αναλυτικών Προγραμμάτων, καθώς και της εφαρμογής πρακτικών διαφοροποιημένης διδασκαλίας, ώστε να επιτευχθεί η ομαλή ένταξη των χαρισματικών μαθητών στην σχολική τάξη αλλά και στην ανάδειξη του δυναμικού τους.Το GATE center, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα για παροχή κατάλλης εκπαίδευσης στους χαρισματικούς μαθητές, σχεδιάζει και υλοποιεί ολοκληρωμένα προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών στη διαφοροποιημένη εκπαίδευση και στις ιδιαίτερες ανάγκες των Χαρισματικών μαθητών.
Το γονεϊκό στυλ ανατροφής που εφαρμόζουν οι γονείς στα χαρισματικά παιδιά συνήθως απευθύνεται σε παιδιά του τυπικού πληθυσμού, με αποτέλεσμα το χαρισματικό παιδί να μη συμμορφώνεται με τα συγκεκριμένα μοντέλα, καθώς έχει άλλες ανάγκες και είναι αδύνατο να ανταποκριθεί στις προσδοκίες ενός «φυσιολογικού» παιδιού.To GATE δημιουργεί ένα ισχυρό δίκτυο γονέων, με σκοπό την προάσπιση της ψυχικής υγείας των Χαρισματικών παιδιών, την ενδυνάμωση του γονεϊκού ρόλου και την ανάπτυξη των γονεϊκών δεξιοτήτων.
Οι γονείς θα λαμβάνουν υποστήριξη σε:
-ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες
-διαφοροποιημένη εκπαίδευση
– κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη
-στην αναγνώριση της χαρισματικότητας
-στα γονεικά προφίλ
-στη διαχείριση ειδικών περιπτώσεων χαρισματικών παιδιών όπως διπλή χαρισματικότητα, υποεπίδοση κτλ
Οι γονείς θα έχουν τη δυνατότητα να θέσουν θέματα που αφορούν τόσο τους ίδιους όσα και τα παιδιά τους, να εκφράσουν τις σκέψεις τους και να μοιραστούν εμπειρίες και προβληματισμούς τους.
Η Σχολή Γονέων φιλοδοξεί να μετατραπεί σε έναν γόνιμο χώρο ενημέρωσης, υποστήριξης και ανταλλαγής εμπειριών σχετικά με την ανατροφή των παιδιών.
Δημιουργία ψηφιακών και φανταστικών κόσμων: η επιστήμη και η κωδικοποίηση των
προσομοιώσεων, της τεχνητής νοημοσύνης, του gaming και της εικονικής πραγματικότητας
(10-12 και 13-16 ετών)
Η επιστήμη των προσομοιώσεων έχει αναπτυχθεί με βάση την εφαρμογή των νόμων της φυσικής
(βαρύτητα, κίνηση ανέμου, κίνηση ανθρώπων και ζώων, κίνηση φυτών, κ.α.) σε υπολογιστικό
περιβάλλον έτσι ώστε τα σημερινά συστήματα ανταγωνίζονται ακόμα και πραγματικά video της
φύσης. Η βιομηχανία και επιστήμη παιχνιδιών e-gaming είναι πλέον τεράστια και αναπτύσσεται
συνεχώς. Η χρήση συστημάτων εικονικής πραγματικότητας (VR) αυξάνει ακόμα περισσότερο την
ρεαλιστικότητα των παιχνιδιών.
Αλλά ψηφιακές προσομοιώσεις χρησιμοποιούνται επίσης ευρέως στην έρευνα και στη βιομηχανία
για τη διεξαγωγή virtual πειραμάτων και μέτρηση χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων υλικών και
συστημάτων χωρίς την ανάγκη διεξαγωγής μεγάλου αριθμού ακριβών πειραμάτων στο εργαστήριο.
Τέλος η ανάπτυξη νέων δημιουργικών συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και συστημάτων
συνεννόησης με φυσικό τρόπο μας έχει φέρει ακόμα πιο κοντά στον κόσμο όπου ο άνθρωπος και οι
υπολογιστές θα είναι στενά συνδεδεμένοι.
Τα παιδιά σε ομάδες θα διερευνήσουν και θα μελετήσουν τους τρόπους με τους οποίους
δημιουργούνται οι προσομοιώσεις και θα διενεργήσουν πειράματα σε ειδικά υπολογιστικά
συστήματα. Επίσης θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν VR και AI καθώς και να
προγραμματίσουν διάφορα συστήματα, ανάλογα με την ηλικία. Στο τέλος του προγράμματος θα
παρουσιάσουν την έρευνά τους με σκοπό τη συζήτηση και ανάλυση.
Το πιο πολύπλοκο Όργανο στο Σύμπαν: οι νέες ανακαλύψεις της λειτουργίας του
Ανθρώπινου Εγκέφαλου και οι εντυπωσιακές προσαρμογές στον εγκέφαλο των Κωφών και
των Τυφλών (10-12 και 13-16ετών).
Θα μελετήσουμε τη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου και θα συζητήσουμε τις νέες
ανακαλύψεις για τη λειτουργία των νευρώνων, του λυμφατικού συστήματος, του ειδικού
συστήματος αιμάτωσης του εγκεφάλου κ.α. Θα δώσουμε ειδικό βάρος στη δημιουργία και
απομνημόνευση νέων παρατηρήσεων και μνημών, στον μεγάλο αριθμό αισθήσεων που στέλνουν
σήματα (σχεδόν 30!), στη λογική και στην ευφυΐα, καθώς και στον τρόπο που ο εγκέφαλος
επεξεργάζεται τα διάφορα ερεθίσματα που δέχεται μέσω των αισθήσεων. Θα μελετήσουμε το
ηλεκτρομαγνητικό φάσμα, τα μήκη κύματος στην περιοχή του ορατού, του υπεριώδους (UV) και
του υπέρυθρου (IR) και πως προστατεύονται τα μάτια μας και το δέρμα μας από τις ακτίνες UV.
3
Επίσης θα συζητήσουμε πως προσαρμόζεται ο εγκέφαλος όταν χαθεί μια από τις σημαντικές
αισθήσεις όπως η όραση και η ακοή και πως αλλάζει το τρόπος λειτουργίας του.
Τα παιδιά σε ομάδες θα διεξάγουν έρευνα σε βάθος και πειράματα οπτικών, ακουστικών και
άλλων ψευδαισθήσεων, οπτικών και ακουστικών κυμάτων, αυξομείωσης ευαισθησίας διαφόρων
οργάνων με προσομοίωση κωφών και τυφλών, αινίγματα, γρίφους και σπαζοκεφαλιές κ.α. και στο
τέλος του προγράμματος θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματά τους με νέες ιδέες και προτάσεις.
Αυτοματισμός και αυτοκίνηση: η επιστήμη των αισθητήρων και η μηχανική και
κωδικοποίηση των αυτόνομων συστημάτων (10-12 και 13-16ετών).
Ο 21 ος αιώνας χαρακτηρίζεται πρωτίστως από την ανάπτυξη και εδραίωση της τεχνολογικής
αυτοματοποίησης όχι μόνο στη βιομηχανία (με ρομπότ και υπολογιστές) αλλά και στη καθημερινή
μας ζωή με πληθώρα αισθητήρων, αυτόνομων οχημάτων, αεροπλάνων, drones, μετεωρολογικών
σταθμών, ρομπότ, κλπ. που όλα βασίζονται σε μικρο-ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Το «διαδίκτυο
των πραγμάτων» με κάμερες και αισθητήρες βοηθά την καθημερινή μας ζωή και αυξάνει τη
σύνδεσή μας με το περιβάλλον. Επίσης τα παιδιά θα μελετήσουν τους φυσικούς νόμους που
διέπουν την πτήση αεροπλάνων και drones καθώς και κώδικα προγραμματισμού.
Τα παιδιά σε ομάδες θα διερευνήσουν τα θέματα αυτά και θα συναρμολογήσουν μικρά αυτόνομα
οχήματα και θα τα προγραμματίσουν για αυτοκίνηση, με βάση ειδικών αισθητήρων, σε ειδική
πίστα ώστε να συναγωνιστούν μεταξύ τους. Επίσης θα μάθουν να χειρίζονται drone και να
κατασκευάζουν έναν απλό μετεωρολογικό σταθμό για το σπίτι. Στο τέλος του προγράμματος θα
παρουσιάσουν τα αποτελέσματα και τα οχήματα που έχουν κατασκευάσει.
Ανθρώπινη εξερεύνηση του Διαστήματος: η ζωή ενός αστροναύτη στο Διαστημικό Σταθμό,
στη Σελήνη και στον Άρη (10-12 και 13-16 ετών).
Θα συζητήσουμε σε βάθος για τη ζωή ενός αστροναύτη που είναι εξαιρετικά επικίνδυνη αλλά και
συναρπαστική. Από τη μια πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός λόγω της έλλειψης οξυγόνου και
βαρύτητας καθώς και εξαιρετικά χαμηλών θερμοκρασιών και κοσμικών ακτινών και από την άλλη
διεξάγει συνεχώς πολύ ενδιαφέροντα πειράματα για λογαριασμό ερευνητικών ομάδων στη Γη.
Τα παιδιά θα διεξάγουν συστηματικά πειράματα και δραστηριότητες σε κενό αέρος, πίεση ατμών,
και σε διάφορες συνθήκες βαρύτητας αλλά και σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και θα μελετήσουν
πως συμπεριφέρονται τα υλικά στις συνθήκες που υπάρχουν στο διάστημα, στη Σελήνη και στον
Άρη, σύμφωνα με την ηλικία τους.
Όλα τα παιδιά σε ομάδες θα παρουσιάσουν τα ευρήματα τους στο τέλος του προγράμματος και θα
προσφέρουν νέες ιδέες για λύσεις για τις δυσκολίες της ζωής στο διάστημα.
Πλούσιο λεξιλόγιο
Παράδειγμα: Το παιδί λέει λέξεις όπως «εκθαμβωτικός», «αναλυτικός», «αβίαστα» — όχι μόνο συχνά, αλλά και σε σωστό πλαίσιο προτάσεων. Μπορεί να χρησιμοποιεί πολύ συγκεκριμένες λέξεις όταν αναφέρεται σε συναισθήματα, όπως «ανησυχία», «εξαφάνισμα», «ευθύνη».
“Mind Hackers: Ο Εγκέφαλος σε Δράση”| STEAM Πεδία: Νευροεπιστήμη, Ψυχολογία, Τεχνητή Νοημοσύνη
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα από τα πιο πολύπλοκα και συναρπαστικά όργανα της φύσης: ένα σύστημα εξαιρετικής επεξεργασίας πληροφορίας, γεμάτο μνήμες, αισθήσεις, συναισθήματα και αποφάσεις. Στο «Mind Hackers: Ο Εγκέφαλος σε Δράση», τα παιδιά γίνονται μικροί εξερευνητές του νου και παρατηρούν με απλό, βιωματικό τρόπο πώς δουλεύει ο εγκέφαλος, πώς παίρνουμε αποφάσεις και ποιος είναι ο ρόλος των συναισθημάτων στη σκέψη και τη συμπεριφορά μας.
Με αφετηρία την απορία «πώς ξέρουμε τι να κάνουμε;», τα παιδιά εισάγονται σε βασικές έννοιες της νευροεπιστήμης και της γνωστικής ψυχολογίας, αναγνωρίζοντας ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί σαν ένα έξυπνο, συνεχώς εκπαιδευόμενο σύστημα. Πειραματίζονται με οπτικές ψευδαισθήσεις, συμμετέχουν σε “εργαστήρια μνήμης” και σχεδιάζουν ρομπότ που «μαθαίνουν» μέσα από εμπειρία — δίνοντας έτσι τις πρώτες τους συστηματικές σκέψεις γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη και τα όριά της σε σύγκριση με τον ανθρώπινο νου.
Η εμπειρία αυτή ενισχύει τον επιστημονικό και τεχνολογικό εγγραμματισμό, καλλιεργεί τη συνειδητότητα του εαυτού και της συμπεριφοράς μας, και προωθεί τη μεταγνωστική σκέψη, βοηθώντας τα παιδιά να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η ίδια τους η σκέψη.
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs): Στόχος 3 (Καλή Υγεία και Ευεξία), Στόχος 4 (Ποιοτική Εκπαίδευση), Στόχος 10 (Λιγότερες Ανισότητες) μέσω της καλλιέργειας ενσυναίσθησης και σεβασμού στη διαφορετικότητα του εγκεφάλου.
Session 3: “Τεχνολογία και Επιβίωση: Προϋποθέσεις για Ζωή σε Άλλους Πλανήτες” | Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, Δημιουργικότητα, Ομαδική εργασία| STEAM Πεδία: Φυσική, Βιολογία, Μαθηματικά
Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, με τη Γη να δοκιμάζεται και την τεχνολογία να εξελίσσεται με αλματώδεις ρυθμούς, η σκέψη για ζωή πέρα από τον πλανήτη μας δεν ανήκει πλέον αποκλειστικά στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Το πρόγραμμα «Τεχνολογία και Επιβίωση: Προϋποθέσεις για Ζωή σε Άλλους Πλανήτες» καλεί τους μαθητές να διερευνήσουν το ενδεχόμενο της ανθρώπινης εγκατάστασης σε άλλους κόσμους — με πρώτο σταθμό τη Σελήνη και τον Άρη.
Αφετηρία της δραστηριότητας είναι η κατανόηση του πώς λειτουργεί η ζωή σε εξωγήινα περιβάλλοντα και ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις επιβίωσης: πρόσβαση σε νερό, σταθερή πηγή ενέργειας, επαρκής ατμόσφαιρα ή προστασία από την ακτινοβολία, επεξεργασία τροφής και διαχείριση αποβλήτων. Οι μαθητές μελετούν τη ζωή των αστροναυτών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για να διατηρούνται ασφαλείς, καθώς και τα σχέδια που ήδη αναπτύσσονται για αποστολές και εγκατάσταση σε άλλους πλανήτες.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα παιδιά αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο: μέσα από διαθεματικές STEΑM δραστηριότητες, καλούνται να σχεδιάσουν τις δικές τους βιώσιμες διαπλανητικές αποικίες. Χρησιμοποιώντας απλά υλικά, μοντελοποιούν μακέτες πόλεων στον Άρη, λαμβάνοντας υπόψη τους φυσικούς κινδύνους του πλανήτη (όπως χαμηλές θερμοκρασίες, ελλιπής ατμόσφαιρα, ηλιακή ακτινοβολία, σκόνη) αλλά και τις πιθανότητες αξιοποίησης φυσικών πόρων (παγωμένο νερό, ηλιακή ενέργεια, διοξείδιο του άνθρακα για καλλιέργειες).
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs): Στόχος 3 (Καλή Υγεία), Στόχος 9 (δημιουργία υποδομών σε δύσκολα περιβάλλοντα), Στόχος 11 (σχεδιασμός βιώσιμων κοινοτήτων).
Ηλικίες: 13-15 ετών
Από τα σκίτσα του Da Vinci και τις χρυσές αναλογίες της Αναγέννησης έως τα fraktals και τον ψηφιακό σχεδιασμό του 21ου αιώνα, τα μαθηματικά αποτελούν τη σιωπηλή δομή πίσω από μερικά από τα πιο εντυπωσιακά επιτεύγματα της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Στην ενότητα «Μαθηματικά στην Τέχνη: Από τον Da Vinci στη Σύγχρονη Αρχιτεκτονική», οι μαθητές ηλικίας 13–15 ετών καλούνται να εξερευνήσουν τον κόσμο της συμμετρίας, της αναλογίας και της γεωμετρικής σύνθεσης ως κοινή γλώσσα ανάμεσα στην επιστήμη και την αισθητική. Μέσα από ανάλυση ιστορικών έργων, βιωματικές δραστηριότητες και σύγχρονες εφαρμογές, τα παιδιά ανακαλύπτουν πώς η τέχνη δεν είναι απλώς έκφραση, αλλά και μαθηματικός στοχασμός.Μέσα από τη διαδικασία του σχεδιασμού και της ανάλυσης, οι μαθητές κατανοούν πώς η μαθηματική σκέψη συμβάλλει στη δημιουργία έργων που συνδυάζουν αισθητική αρμονία με λειτουργικότητα, προσφέροντας λύσεις που είναι ταυτόχρονα πρακτικές και εμπνευσμένες.
Οι μαθητές ξεκινούν με τη διερεύνηση της «χρυσής τομής» και της ακολουθίας Fibonacci, αναλύοντας το έργο του Leonardo da Vinci και άλλων καλλιτεχνών που χρησιμοποίησαν με ακρίβεια μαθηματικές αρχές για να αποδώσουν αρμονία και αισθητική ισορροπία. Στη συνέχεια, περνούν σε σύγχρονες μορφές γεωμετρικής σκέψης, όπως τα φράκταλς και τις επαναληπτικές δομές, οι οποίες βρίσκουν εφαρμογή τόσο στην ψηφιακή τέχνη όσο και στη αρχιτεκτονική. Μέσα από παρατήρηση, σχεδιασμό και δημιουργία, οι μαθητές ανακαλύπτουν ότι τα μαθηματικά δεν είναι μόνο αφηρημένοι κανόνες, αλλά ένα εργαλείο που μας βοηθά να κατανοήσουμε την ομορφιά, τη δομή και τη λειτουργία του κόσμου γύρω μας — από τη φύση έως την αρχιτεκτονική και τον ψηφιακό σχεδιασμό.
Σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs): Στόχος 4 (Ποιοτική εκπαίδευση), Στόχος 9 (δημιουργία υποδομών σε δύσκολα περιβάλλοντα), Στόχος 11 (σχεδιασμός βιώσιμων κοινοτήτων).
Session 2: “Mysteries,Παγκόσμια Μυστήρια – Αινιγματικοί Προορισμοί & Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς”| STEAM πεδία: Γεωγραφία, Ιστορία, Τεχνολογία, Μαθηματικά
Η ενότητα “Mysteries” προσκαλεί τους μαθητές σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στον χρόνο και στο χώρο. Εξερευνώντας πραγματικά παγκόσμια μνημεία και τόπους φορτισμένους με μυστήριο, οι συμμετέχοντες καλούνται να γίνουν μικροί ερευνητές, ντετέκτιβ της γνώσης, και να αναζητήσουν ερμηνείες για ιστορικά, φυσικά και πολιτισμικά φαινόμενα που ακόμα και σήμερα παραμένουν αινιγματικά. Με αφετηρία μελέτες περίπτωσης όπως τα Νησιά του Πάσχα, το Τρίγωνο των Βερμούδων, το Στόουνχεντζ, η Λίμνη του Λοχ Νες, το Μάτσου Πίτσου, η μυστηριώδης εξαφάνιση της Αμέλια Έρχαρτ και ο μύθος της χαμένης Ατλαντίδας, το πρόγραμμα ανοίγει ένα παράθυρο στην έρευνα, στην υπόθεση και στη δημιουργική ερμηνεία.
Οι μαθητές αναλαμβάνουν ρόλο ερευνητών και μελετούν κάθε μυστήριο ως μια πρόκληση που απαιτεί ανάλυση, σύνθεση και φαντασία. Ξεκινώντας από την επιλογή ενός τόπου ή συμβάντος, μαθαίνουν να εντοπίζουν γεωγραφικά σημεία σε χάρτες, να συλλέγουν πληροφορίες από ποικίλες πηγές, και να σχεδιάζουν εικονικά ταξίδια εξερεύνησης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, συνδέουν τη γνώση με τη δράση: αναπτύσσουν ερευνητικά ερωτήματα, διαμορφώνουν υποθέσεις, καταγράφουν και αναλύουν δεδομένα, προτείνουν θεωρίες και κατασκευάζουν μοντέλα για να παρουσιάσουν τα ευρήματά τους στην τάξη.
Session 3: “Χρόνος & Σύμπαν: Υπάρχει Παράλληλη Πραγματικότητα;”| STEAM πεδία: Φυσική, Αστρονομία, Φιλοσοφία, Τεχνολογία
Η τρίτη ενότητα “Χρόνος & Σύμπαν” προσκαλεί τους μαθητές σε ένα ταξίδι πέρα από τα όρια της κοινής εμπειρίας, στον μυστηριώδη κόσμο της σύγχρονης φυσικής. Μέσα από την εξερεύνηση εννοιών όπως η σχετικότητα του χρόνου και οι θεωρίες των παράλληλων συμπάντων, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με θεμελιώδεις επιστημονικές ερωτήσεις για τη φύση της πραγματικότητας, του χρόνου και της ύπαρξης.Οι μαθητές ξεκινούν με την εξερεύνηση βασικών εννοιών από τη θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν — όπως το ότι ο χρόνος δεν είναι απόλυτος, αλλά μπορεί να κυλά διαφορετικά ανάλογα με την ταχύτητα ή το βαρυτικό πεδίο. Στη συνέχεια εισάγονται στον κόσμο της κβαντικής φυσικής, όπου συναντούν έννοιες όπως η υπέρθεση (superposition), δηλαδή η δυνατότητα ενός σωματιδίου να βρίσκεται ταυτόχρονα σε περισσότερες από μία καταστάσεις, και η κβαντική διεμπλοκή (quantum entanglement), όπου δύο σωματίδια παραμένουν αλληλένδετα ακόμη κι αν απέχουν τεράστιες αποστάσεις. Το ταξίδι τους ολοκληρώνεται με τις θεωρίες του πολυσύμπαντος, όπου εξετάζουν την πιθανότητα ύπαρξης παράλληλων συμπάντων και εναλλακτικών εκδοχών της πραγματικότητας, θέτοντας το ερώτημα: Ποια είναι η θέση μας μέσα σε αυτό το απέραντο και μυστηριώδες κοσμικό σύνολο;
Στο πλαίσιο του προγράμματος, τα παιδιά δεν λειτουργούν απλώς ως παθητικοί αποδέκτες πληροφορίας, αλλά εμπλέκονται ενεργά: διατυπώνουν δικές τους ερωτήσεις, διαχωρίζουν την επιστημονική φαντασία από τη θεμελιωμένη θεωρία, δημιουργούν και σχεδιάζουν “πολλαπλές εκδοχές της πραγματικότητας”, μέσα από εργασίες, κόμικς, debates, σενάρια, έρευνα.
Το public speaking ή αλλιώς η δημόσια ομιλία είναι η ικανότητα να μιλάς μπροστά σε ένα κοινό με αυτοπεποίθηση και σαφήνεια. Για τα παιδιά και τους εφήβους ηλικίας 9-17 ετών, το public speaking μπορεί να φαίνεται δύσκολο ή τρομακτικό στην αρχή, αλλά είναι μια πολύτιμη δεξιότητα που μπορεί να τα βοηθήσει σε πολλές πτυχές της ζωής τους.
Γιατί είναι σημαντικό το Public Speaking;
Η εκμάθηση της δημόσιας ομιλίας βοηθά τα παιδιά να:
Χτίζουν αυτοπεποίθηση: Όταν μιλούν μπροστά σε άλλους, μαθαίνουν να ξεπερνούν το άγχος και την ντροπή.
Επικοινωνούν καλύτερα: Αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους στο να εκφράζονται με σαφήνεια, λογική και ακρίβεια.
Οργανώνουν τη σκέψη τους: Μαθαίνουν να δομούν τον λόγο τους και να παρουσιάζουν τις ιδέες τους με λογική σειρά.
Ακούν και συνεργάζονται: Μέσα από τις ασκήσεις και τις παρουσιάσεις, μαθαίνουν επίσης πώς να ακούν και να δέχονται τις ιδέες των άλλων.
Τι περιλαμβάνει η εκμάθηση του Public Speaking;
Ανάπτυξη αυτοπεποίθησης: Μέσα από μικρές παρουσιάσεις και παιχνίδια ρόλων, τα παιδιά εξοικειώνονται με το να μιλούν σε κοινό.
Εξάσκηση στις εκφράσεις του σώματος: Η στάση του σώματος, οι κινήσεις των χεριών και η επαφή με τα μάτια είναι όλα στοιχεία που μαθαίνουν για να ενισχύσουν τον λόγο τους.
Κατανόηση του κοινού: Μαθαίνουν πώς να διαμορφώνουν την ομιλία τους ανάλογα με το κοινό στο οποίο απευθύνονται.
Εργασία στη φωνή και την άρθρωση: Μέσα από ασκήσεις για τον έλεγχο της φωνής, τη σωστή άρθρωση και τον ρυθμό του λόγου, καταφέρνουν να κάνουν τον λόγο τους πιο ξεκάθαρο.
Επίλυση άγχους: Με τεχνικές αναπνοής και διαχείρισης άγχους, τα παιδιά μαθαίνουν πώς να χαλαρώνουν πριν από μια παρουσίαση.Το public speaking βοηθάει τα παιδιά να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με άνεση και σαφήνεια, όχι μόνο στο σχολείο αλλά και σε κάθε πτυχή της ζωής τους!